Tendrové lokomotivy řady OKz 32


V okolí Zakopaného pod severními tatranskými hřbety jsou náročné železniční trati se stoupáním až 22‰. PKP sem již v třicátých letech nasadily nové těžké tendrové lokomotivy řady OKz 32 (O = osobowy — osobní lokomotiva, K = označení tendrových lokomotiv, z = uspořádání dvojkolí 1 E 1, 32 = rok výroby). V letech 1933 až 1936 vyrobila lokomotivka Cegielski v Poznani 25 strojů podle projektu profesora Xiezopol-ského a ing.mgr. Tatary. Oběma konstruktérům se vydařil typ, který se osvědčil v horských podmínkách Tater i jinde při dopravě osobních i nákladních vlaků. Indikovaný výkon 1 200 kW (asi 1 800 k) dovoloval jízdu i ve vánicích a spoustě sněhu. Technické údaje: dva válce s vrtáním 630 mm, zdvih pístů 700 mm, průměr hnacích kol 1 450 mm. Oba krajní běhouny v samostatných podvozcích Krauss-Helmholtz s koly o průměru 860 mm. Výhřevná plocha kotle 184 m2, přehřívače 66 m2, plocha roštu 3,8 m2. Tlak páry 1 500 kPa. Stroj byl velmi těžký, hmotnost byla 118,4t, z toho adhezní 85 t. Zásoby vody ve vanách 10,3 m3, uhlí v uhláku 6 t. Maximální rychlost lokomotivy byla 75 kmh.



Comments