Motorové lokomotivy řady 2143


V roce 1965 zavedly Rakouské spolkové dráhy nové lokomotivy řady 2143 s uspořádáním dvojkolí B'B'. Jedná se o podvozkové lokomotivy skříňové s čelními kabinami. Naftový motor je přeplňován a vodou chlazený dvanáctiválec s válci do V dává výkon 1 125 kW. Výkon motoru se přenáší na hnací kola hydrodynamickou převodovkou Voith přes tři měniče, v určitém pořádku zařazované do činnosti. V měniči se vždy od vstupního hřídele (pohání jej motorj pohání čerpadlové kolo a uvádí do veliké rychlosti proudy kapaliny (oleje). Ty dopadají na lopatky turbínového kola spojeného hřídeli s hnacími dvojkolími lokomotivy. Převodovkou lze na spádech hydraulicky brzdit, když se turbínové kolo otáčí proti otáčkám čerpadlového kola. Kapalina se při brzdění zahřívá a musí se chladit. Lokomotivy této řady se považují u ÓBB za jednotný typ a hodí se pro osobní i nákladní dopravu. Mají hmotnost 67 t, kola průměru 950 mm a největší rychlost 100 km/h. Mnohé zahraniční železniční správy mají svůj symbol. Na obrázku je na čele lokomotivy řady 2143 bílý symbol ÓBB místo okřídleného kola s nápisem ÓBB.



Comments