Motorová lokomotiva řady 040 DHC


V Rumunsku se vyrábějí nové motorové lokomotivy několika typů. Pro taměj-ší státní dráhy jsou to také stroje pro střední výkony řady 040 DHC, dodávané od roku 1967 továrnou 23. August v Bukurešti. Jsou kapotové s yěžovou kabinou, z níž má strojvedoucí při řízení dokonalý rozhled. Na lokomotivách není vytápěcí agregát pro vlakové soupravy, takže se využívají ponejvíc v nákladní dopravě nebo s osobními soupravami, kde vozy mají individuální vytápěcí zařízení. Řada agregátů je licenční výroby. Naftový motor je konstrukce továrny MAN, má šest válců s vrtáním 280 mm, zdvih pístů 360 mm a dává výkon 920 kW (1 250 koní). Přenos výkonu je hydrodynamický typu Voith a má dva měniče pro zvětšování hnacího momentu. Hmotnost stroje je 721 a největší rychlost 100 km/h. Lokomotivy jsou stavěné podle švýcarského vzoru, aby se při výrobě ušetřil drahý a obvykle zdlouhavý vývoj. Našly uplatnění také v cizině, např. v Polsku, v Bulharsku i Maďarsku. K nám byly dovezeny pro posunovací službu na vlečkách továren a s nimi i velice podobné, menší stroje s výkonem 330 kW a 510 kW. Tyto menší lokomotivy mají v Rumunsku označení 040 DHA a 040 DHB. Rychlé zavedení výroby motorových lokomotiv v Rumunsku vedlo k vyřazovaní parních lokomotiv a k urychlenému využívání vlastních zdrojů ropy.



Comments