Lokomotivy řady Ty 51


Válečná léta 1939 až 1945 zničila polské železnice natolik, že po osvobození se vše muselo zcela obnovovat. Mezi mnoha typy velkého počtu nově vyrobených lokomotiv vynikaly těžké nákladní stroje, zvláště řada Ty 51 (y značilo uspořádání dvojkolí 1 E). Továrna Cegielski Poznaň vyrobila 232 strojů určených pro dopravu těžkých nákladních vlaků o hmotnosti až 2 500 t na stoupáních 8 promile, což vyžadovalo indikovaný výkon 1 450 kW (asi 2 200 k). Tendry řady 27D51 vyrobila továrna Pafawag ve Vratislavi. Lokomotivy byly velmi hospodárné v provozu, značně rozšířené a oblíbené i pro moderní nástavbu na kotli a vylepšené usměrňovače u komína. Technická data: dva válce s vrtáním 630 mm, zdvih pístů 700 mm, hnací a spřažená kola měla průměry 1 450 mm, kola běhounu 850 mm. Výhřevná plocha kotle 242 m2, přehřívače 85,6 m2, plocha roštu 6,3 m2. Tlak páry 16 000 kPa. Uhlí na rošt dopravoval mechanický přikladač paliva. Hmotnost lokomotivy 109,9 t, s tendrem řady 27D51 měla celkovou hmotnost 188,9 t. Max. rychlost 80 kmh. Délka přes nárazníky 23,05 m. Lokomotivy řady Ty 51 měly v Polsku takový význam jako u nás typ 556.0.



Comments