Lokomotiva CN řady 6500
Do roku 1960 parní trakce v Kanadě zanikla. Nahradily ji dieselové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Kanadské železnice většinou používaly konstrukce vyvinuté v USA a motorové lokomotivy kupovaly u firmy General Motors E.M.D. nebo u domácích výrobců, kteří je vyráběli v kooperaci se závodv v USA. Y Na hlavním tahu CN je obtížný úsek mezi železničními uzly Edmonton — Red Pass Prince Rupert. Na tuto horskou trať přes Skalnaté hory byly nasazeny tří-dilné dieselové lokomotivy typu FP 9A 3 (Bo'Bo'). Lokomotiva sestává ze tří jednotek: dvě jsou řidiči se strojvůdcovskymi stanovišti a mezi nimi je motorová jednotka bez stanoviště. Lokomotivy pocházejí z roku 1953 a jsou výrobkem závodu GM-E.M.D. Technická data: Dieselův motor — dvoutaktní, 16 válců, vrtání — 216 x 254 mm, jmenovitý výkon každé jednotky — 1 280 kW (1 750 kj výkon celé lokomotivy — 3 840 kW, průměr hnacích kol — 1 016 mm, délka celé lokomotivy— 48,6 m, hmotnost (současně adhezní) — 354 tuny, maximální rychlost -145 km/h. V horských oblastech přepravovaly tyto lokomotivy rychlíky o hmotnosti až 900 tun. Stejné lokomotivy byly v provozu i u konkurenční železnice CP Rail.