Elektrický vůz řady 4010


V roce 1965 zařadily ÓBB do provozu velmi pěkně vybavené elektrické jednotky, složené z čelní hnací části, tří nebo čtyř nemotorových vozů a z řídicího vozu na druhém čele vlaku. V hnací části je v čele kabina strojvedoucího a ve voze je ještě zavazadlový oddíl s místem pro vlakvedoucího. Vozidlo má všechna dvojKolí hnací — Bó Bó — dlouhá 16 710 mm, kola mají průměr 1 145 mm, hmotnost je 70 t. Transformátor má regulaci na sekundární straně 28 stupni! Hodinový výkon je 2 500 kW. Nemotorové vozy jsou uvnitř různě upravené (1. nebo 2. třída), mají velkoprostorové oddělení nebo kupé pro cestující, jídelní vůz apod. Na čele řídicího vozu je kabina strojvedoucího. Konstrukčně se jedná o vlak s lokomotivou na jednom čele. Elektrický vůz má špalíkovou brzdu, ostatní vozidla již kotoučovou a kromě toho má elektrický vůz ještě odporovou brzdu s plynulou tyristorovou regulací. Na čelech jednotky jsou normální tahadla a nárazníky. Mezi vozidly jsou samočinná spřáhla Scharfenberg. Elektrické jednotky řady 4010 mají největší rychlost 150 km/h a od roku 1972 se vyráběly také s vícenásobným řízením, takže se jich dalo několik spřahovat a z jednoho čela byly řízeny jedním strojvedoucím. Jezdily i do zahraničí, jako například rychlík Transalpin Vídeň—Ženeva. V letošním roce, kdy Rakousko slaví 150 let trvání železničního provozu, budou tyto vlaky převedeny na nově vybudovanou okružní vídeňskou dráhu.



Comments