Motorová lokomotiva řady 060 DA


Výrazem modernizace provozu u CFR byly výkonné motorové traťové lokomotivy se dvěma třínápravovými podvozky řady 060 DA. V roce 1959 jich šest dodala švýcarská lokomotivka ve Winterthuru ve spolupráci s elektrotechnickou továrnou Brown Boveri a továrnou Sulzer. Další takové lokomotivy již vyráběl rumunský průmysl sám. Naftový motor má dvanáct válců vrtání 280 mm se zdvihem pístů 360 mm a při 750 otáčkách za minutu dává výkon 1 540 kW. Přenos výkonu je elektrický a každé dvojkolí má svůj trakční motor. Lokomotivy mají hmotnost 116,5t, největší rychlost 100 km/h a měří přes nárazníky 17 m. V provozu na hornatých tratích v jižních Karpatech se osvědčují dobře, protože se dají využívat prakticky u všech druhů vlaků. Rovněž o ně prpjevily zájem i některé zahraniční železnice, jako např. v Polsku, v Bulharsku, a několik desítek jich bylo vyvezeno dokonce i do Číny. V Rumunsku jezdí již přes půl tisíce těchto motorových lokomotiv. Umožňuje to tradice dobrých naftových motorů pro železniční provoz a kvalitní palivo i mazadla. CFR i těmito lokomotivami zaznamenaly značný pokrok ve své loko-motivní technice.



Comments