Lokomotivy řady Pt 47


Lokomotivy řady Pt 47 byly určeny jako rychlíkové. Vyráběly je továrny Fablok v Chrzanově a Cegielski v Poznani. Písmeno t v označení znamená uspořádání dvojkolí 1 D 1. V letech 1947 až 1951 bylo vyrobeno 180 strojů. Tyto mohutné lokomotivy měly indikovaný výkon až 1 470 kW (2 000 k). Některé měly ten-dry s mechanickým přikladačem paliva. Neobvyklé značení tendru 33D48 znamená: 33 je objem vodojemu v m3, D je čtvrté písmeno v abecedě, proto značí čtyři dvojkolí, 48 je rok vzniku, tedy 1948. Kotel měly tyto lokomotivy veliký, s vodními cirkulačními trubkami v topeništi. Náročnou obsluhu kotle usnadňovalo kvalitní černé uhlí používané v Polsku na všech tratích, a to i dnes, kdy ještě jezdí na jeho území asi 500 různých parních lokomotiv (údaj z roku 1985). Technické údaje: dva válce s vrtáním 630 mm, zdvih pístů 700 mm, průměr hnacích a spřažených kol 1 850 mm, běhounů 1 000 a 1 200 mm, výhřevná plocha kotle 228,3 m2, přehřívače 91,5 m2, plocha roštu 4,5 m2, tlak páry 15 000 kPa, hmotnost lokomotivy 104,2 t, adhezní 73,8 t. Hmotnost tendru plného uhli a vody 77,9 t, proto celková hmotnost lokomotivy 182,1 t. Max. rychlost 110 kmh. Délka přes nárazníky 24,255 m.



Comments